Większość projekty domów jednorodzinnych buduje się poza zasięgiem zbiorowej komunikacji i posiadanie samochodu, a często i dwóch, jest po prostu życiową koniecznością. Naturalnie auta mogą nocować pod chmurką czy pod wiatą, ale największy komfort i bezpieczeństwo zapewnia oczywiście garaż.
Garażowi można wyznaczyć dodatkowe zadania - w domach bez piwnic i strychu wokół garażu tworzy się zaplecze techniczno-gospodarcze (przydomowy warsztat, magazyn sprzętu sportowego i/lub akcesoriów ogrodowych itp.).
Garaż w domu:
oszczędza miejsce na działce i gwarantuje użytkownikom wygodę;
dobrze służy zwłaszcza wtedy, gdy ma wewnętrzne przejście w głąb domu; warto się postarać o takie rozwiązanie;
może stanowić dodatkową powierzchnię magazynową, gdy zostanie zaplanowany odpowiednio duży;
ulokowany na parterze może ograniczać powierzchnie ścian zewnętrznych, w których inaczej dałoby się zaplanować okna, oraz - uszczuplać część mieszkalną, ale jednocześnie w razie potrzeby - łatwo go przerobić na pokój czy pracownię;
może zdominować frontową elewację - aby tak się nie stało, dużą bramę wjazdową sytuuje się na drugim planie albo prostopadle do budynku;
na najmniejszych działkach zostaje zepchnięty do piwnic - aby wtedy korzystać z niego bez stresów, trzeba zadbać o sensowne rozmiary i w miarę wygodny (niezbyt stromy) zjazd.
Garaż wolno stojący:
znajduje się w pewnej odległości od budynku, zmuszając do codziennego pokonywania kilku lub kilkunastu metrów pod gołym niebem, co jest kłopotliwe; komunikację poprawi na przykład zadaszony pasaż;
zajmuje więcej miejsca niż garaż połączony z domem (to rozwiązanie na duże działki - głębokie lub szerokie);
może być budowany w dowolnej chwili - niezależnie od terminu budowy domu (dzięki temu da się go wznieść znacznie później niż dom, po zebraniu odpowiednich funduszy);
daje znaczną swobodę w wyborze lokalizacji - można go ustawić tuż przy ulicy, na przykład w linii ogrodzenia, zapewniając tym samym domowi ochronę przed ulicznym hałasem i spalinami;
warto wyposażyć go w oddzielne drzwi "dla ludzi" - tak, by nie trzeba było otwierać dużej bramy wjazdowej za każdym razem, gdy chcemy dostać się do wnętrza.